لیست اختراعات مسعود زارع
شير پلاگ ولو هيدروليكي يك سيستم هيدروليك جامع و مينياتوري است كه در داخل شير پلاگ ولو به جاي محور اصلي باز و بست شير (STEM) جايگزين شده و شير سماوري عادي را به يك شير سماوري با عملكرد باز و بست مطمئن و سريع در تمامي شرايط تبديل مينمايد. هدف از اين اختراع ايجاد يك حركت نرم و آهسته با مقدار نيروي اوليه كم در راستاي محور عمودي شير ( كه توسط اپراتور شير قابل انجام باشد) است تا به جاي ضربه زدن به سر شير و يا افزايش طول دسته شير و اهرم نمودن توسط آن در هنگام قفل نمودن آن بتوان شير را از حالت جام خارج نمود و شير با ميزان گشتاور بسيار كمتري نسبت به حالت معمول قابليت باز و بسته شدن داشته باشد اساس كار اين اختراع بر مبناي افزايش فشار هيدروليكي به وسيله جابجايي روغن هيدروليك از محفظه بالايي (محفظه پمپ) به محفظه تحت فشار پاييني (محفظه شاتون)ميباشد. كه اين جابجايي با استفاده از قانون اختلاف سطح مقطع پيستون داخلي و ميله تحريك كننده ، باعث افزايش چندين برابري نيروي اعمالي از سمت دست اپراتور شده و در نهايت با اعمال اين نيروي چند برابر اضافه شده باعث جابجايي كامل مجرابند مخروطي داخلي و در نتيجه آزادسازي شير ميشود كه در اين حالت ميتوان به آساني و با صرف كمترين نيرو و گشتاور لازم از سمت اپراتور اقدام به باز و بست شير نمود. و پس از انجام عمل بازكردن و يا بستن شير ، فشار وارده به بالاي مجرابند مخروطي با تاخيري كوچك و قابل كنترل به صورت اتوماتيك برداشته شده و در اثر فشار داخلي خط و نيز تخليه فشار هيدروليك ؛ مجرابند به سمت بالا حركت كرده و شير به صورت كاملا اتوماتيك به حالت آببندي كامل ميرسد. در اين حالت مقدار نيروي خروجي برابر است با نيروي ورودي ضربدر مساحت پيستون شاتون، تقسيم بر مساحت سطح مقطع ميله پمپ.
با توجه به كارايي مطلوب دستگاه فشار همه جانبه مخروطي (FCV) در مدلسازي رفتاري المان هاي ستوني موجود در خاك از قبيل پي هاي عميق، و مؤثر بودن آن در مطالعه ي فرآيند پس تزريق، تصميم گرفته شد كه براي مطالعه ي رفتار شمع هاي پس تزريق، اين دستگاه به شكل مطلوب و با ابعاد بزرگ تر در دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شود (AUT-FCV) كه تا اين زمان تنها دستگاه از اين نوع در ايران و نيز بزرگترين در جهان است. دستگاه FCV-AUT، دستگاه فشار همه جانبه مخروطي (Frustum Confining Vessel) است كه يك مخزن با شكل مخروط ناقص دارد كه درون آن خاك ريخته شده و فشار محصور كننده از انتهاي مخزن و توسط پيستون يا غشاي لاستيكي و فشار روغن به خاك اعمال مي شود. با توجه به شكل فيزيكي اين دستگاه، تنش قائم در سطح بالايي خاك درون مخزن صفر بوده و با افزايش عمق به مقدار آن افزوده مي شود. تنش هاي جانبي توده خاك نيز تابعي از تنش قائم و خواص مكانيكي خاك است كه با افزايش عمق به ميزان آن ها افزوده مي شود. بنابراين شمع مدل شده در اين مخزن بيشترين انطباق را به لحاظ شرايط تنش خاك با واقعيت بيروني دارد. FCV-AUT در واقع يك ابزار آزمايشگاهي منحصر به فرد است كه توزيع تنش هايي مشابه با آنچه در محل به وجود مي آيد را در مدل ايجاد مي كند. توزيع تنش ايجاد شده تقريبا خطي است و اين مسئله مهم ترين مزيت اين دستگاه است. زيرا با خطاي كمي مي توان رفتار مدل را به رفتار تمام مقياس تعميم داد. از ديگر ويژگي هاي FCV آن است كه مي توان شمع مدل را مستقيماً در داخل دستگاه و در محل آزمايش ساخت.
عنوان اختراع: پست تركيبي روغني و گازي 20 و 33 كيلو ولت (يونيت) زمينه فني : صنعت برق – انواع پست برق مشكل فني: مشكل فني: اشغال فضاي زياد در پست هاي قبلي، زمانبر بودن نصب و راه اندازي پستها، كم بودن عمر مفيد و راندمان شبكه هاي قبلي هدف از انجام اين طرح ضمن حفظ كامل ايمني و استاندارد ها ،كاهش فضاي مورد نياز جهت تامين نياز برق مشتركين و همچنين كاهش زمان نصب و راه اندازي و زمان خاموشي شبكه برق و افزايش راندمان شبكه و طول عمر مفيد تجهيزات توام با صرفه جويي اقتصادي بوده است. ارائه راه حل: با توجه به مطالب و توضيحات ارائه شده موفق به طراحي و توليد يك متد جديد از پستهاي برق شده ايم كه علاوه بر اينكه نيازي به اجراي ساختمان پست نيست، كليه تجهيزات مورد نياز جهت شركت هاي توزيع و مشتركين بصورت يك پكيج كامل با بالاترين ضريب ايمني در دسترس عموم قرار گرفته و هزينه اقتصادي را نيز در مقايسه با سيستم هاي پيشين كاهش دهد. طرز كار: مجموعه اي شامل ترانسفورماتور ، تجهيزات سوئيچينگ و حفاظت شبكه و خطوط فشار متوسط ، لوازم اندازه گيري ولتاژ اوليه و تجهيزات حفاظتي و كنترلي فشار ضعيف درون يك پوشش مشترك با رعايت كليه اصول و الزامات استاندارد هاي بين المللي و داخلي طراحي، توليد و مونتاژ گرديده است كه يك پست برق كامل را شامل ميگردد و جهت تغذيه انشعاب مورد نياز مشتركين ولتاژ اوليه يا ديماندي و شركت هاي توزيع نيروي برق كشور كاملا مفيد و مقرون به صرفه ميباشد.
امروزه براي حفر تونل هاي بزرگ مقطع و طولاني در پروژه هاي مهم نظير راه، متروي شهري و انتقال آب عمدتا از ماشين هاي حفار تمام مقطع (TBM) مكانيزه استفاده مي شود. همواره تحقيقات بسياري به طور پيوسته براي مطالعه پارامترهاي تأثيرگذار بر حفاري با اين ماشين ها و ساير مسائل مرتبط با موضوع در جهان انجام مي گيرد كه به علت كمبود تجهيزات آزمايشگاهي و عدم دسترسي آسان به آنها، اين تحقيقات غالبا با مشكلاتي از نظر اطمينان به نتايج مواجهند. براي غلبه بر اين مشكل، يك دستگاه آزمايشگاهي بزرگ مقياس طراحي و ساخته شده و به عنوان اختراع حاضر ارائه گرديده است. اين دستگاه مجهز به تكنولوژي جديد ضربه اي - چرخشي براي حفر سنگ هاي سخت است كه براي اولين بار در سطح بين المللي توسط مخترعين به ساير نيروهاي عملگر در TBM افزوده شده است. از طريق اين تكنولوژي، امكان اندازه گيري ميزان افزايش نفوذ در اثر افزودن نيروي عملگر ضربه اي فراهم شده است. با بكار گيري اين تكنولوژي جديد در مقياس صنعتي، آهنگ نفوذ برش دهنده ها و در نتيجه خود TBM تا حد زيادي افزايش يافته و انرژي مصرفي در واحد ميزان نفوذ بسيار كاهش مي يابد. دستگاه ياد شده قادر به چرخش كله حفار با سرعت هاي مختلف اعمال ضربات بر برش دهنده هاي ديسكي با فركانس هاي گوناگون است و بنابراين مي تواند انواع مختلف نيروهاي استاتيكي و ديناميكي را با هر اندازه و آهنگي بر نمونه هاي سنگي وارد نمايد. بدين ترتيب اين دستگاه امكان شبيه سازي شرايط واقعي حفاري با TBM را با حداكثر دقت ممكن فراهم ميسازد.
در سال هاي اخير نياز به ساخت سازه هاي سنگي و زير زميني نظير تونل ها پي سدها نيروگاه هاي زيرزميني و مغارهاي احداث شده براي نگهداري نفت گاز و زباله هاي هسته اي افزايش چشمگيري يافته است. از آنجايي كه اين قبيل سازه ها عمدتا در توده هاي سنگي درزه و شكاف دار احداث مي شوند مشخصات مكانيكي توده سنگ مي بايست به طور دقيق شناسايي گردد. وجود درزه ها مي تواند به طور قابل ملاحظه اي بر رفتار مكانيكي توده هاي سنگي تاثير گذار باشد. در واقع مهم ترين عاملي كه در توده سنگ باعث كاهش مقاومت و افزايش تغيير شكل پذيري مي شود وجود درزه هاست. مقاومت و رفتار مكانيكي اين درزه ها يا ناپيوستگي ها تابع پارامترهاي مربوط به آن ها نظير شكل اندازه وجود پركننده تعداد نحوه توزيع و مقاومت نقاط تماس بين ديواره ها مي باشد. در اين ميان تاثير پركننده ها بر مقاومت درزه ها و در نهايت تضعيف توده سنگ بسيار چشمگير مي باشد. تاكنون معيارهاي بسياري براي پيش بيني رفتار برشي درزه هاي سنگي و تخمين مقاومت برشي آن ها ارائه شده است كه برخي از آن ها توانسته اند مقبوليت عمومي را كسب كرده و به صورت رايج مورد استفاده قرار بگيرند. ولي تمامي اين معيارها از آزمايش روي درزه هاي خالي به دست آمده و فقط قادرند تا مقاومت برشي چنين درزه هايي را تخمين بزنند. در گذشته تلاش هايي براي ارائه يك مدل يا معيار جامع براي پيش بيني رفتار درزه هاي پرشده انجام شده است كه هر يك از آن ها نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارا مي باشند. نكته قابل توجه اين است كه تمام اين معيارها بر پايه آزمايش بر روي درزه هاي مدل سازي شده در آزمايشگاه به وجود آمده اند كه مي توان گفت تقريبا ضعف اصلي تمامي آن هاست و باعث عدم كارايي آن ها در كاربردهاي تجربي و واقعي شده است. از طرفي عدم اعتبار سنجي مناسب براي مدل هاي ارائه شده ايرادي اصلي و مشهود مي باشد كه به همين دليل هيچگاه نمي توان با اعتماد بالا از چنين معيارهايي استفاده كرد به طوري كه تاكنون كاربرد عملي گسترده اي از هيچ يك از اين معيارها گزارش نشده است. در اين اختراع تكنيكي جديد بر پايه ساخت و توسعه يك معيار تجربي - آماري به منظور محاسبه و پيش بيني مقاومت برشي ناپيوستگي هاي سنگي پر شده ارائه مي شود. براي ساخت اين مدل طبق فلوچارتي كه در طي اين گزارش آورده شده است در مرحله اول از نمونه برداري هاي صحرائي و كارهاي گسترده آزمايشگاهي بهره گرفته شده است. با تحليل هاي آماري دقيق و استفاده از نرم افزار قدرتمند MATLAB در مرحله بعد تكنيك تجربي - آماري پيش بيني مقاومت برشي توسعه داده شد. در كار اخير سعي گرديد با صرف زمان و هزينه كافي براي پروژه و سازماندهي منظم مراحل انجام آن درستي و اعتبار نتايج به دست آمده در بالاترين حد ممكن بوده باشد.
سنتز مشتقات جديد اتيلن دي آمين تترا استتيك اسيد و كاربرد آنها
موارد یافت شده: 6